Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 5/2024

02.04.2024 | Editorial

Promoting optimal physical rehabilitation in ICU

verfasst von: Sabrina Eggmann, Karina Tavares Timenetsky, Carol Hodgson

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 5/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Physical rehabilitation in intensive care units (ICUs) is recommended by guidelines to reduce ICU-acquired physical, mental or psychological complications [1]. This involves early, individualized exercises that promote physical activity. Depending on critically ill patients’ stability and tolerance, the mobilisation level—often characterized with the ICU mobility scale—is thereby gradually increased from in-bed exercises to sitting, transferring and walking [2]. A recent meta-analysis with 60 trials (n = 5352) demonstrated that physical rehabilitation improved physical function and reduced length of stay when compared to standard care [3]. Yet despite these benefits, physical rehabilitation is poorly implemented in clinical practice potentially due to concerns of undesirable safety events [4]. We offer practical recommendations on how to promote optimal physical rehabilitation in your ICU across the continuum of care to reduce ICU-acquired complications (Fig. 1).
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lang JK, Paykel MS, Haines KJ, Hodgson CL (2020) Clinical practice guidelines for early mobilization in the ICU: a systematic review. Crit Care Med 48(11):e1121–e1128CrossRefPubMed Lang JK, Paykel MS, Haines KJ, Hodgson CL (2020) Clinical practice guidelines for early mobilization in the ICU: a systematic review. Crit Care Med 48(11):e1121–e1128CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Fuest KE, Ulm B, Daum N, Lindholz M, Lorenz M, Blobner K, Langer N, Hodgson C, Herridge M, Blobner M, Schaller SJ (2023) Clustering of critically ill patients using an individualized learning approach enables dose optimization of mobilization in the ICU. Crit Care 27(1):1CrossRefPubMedPubMedCentral Fuest KE, Ulm B, Daum N, Lindholz M, Lorenz M, Blobner K, Langer N, Hodgson C, Herridge M, Blobner M, Schaller SJ (2023) Clustering of critically ill patients using an individualized learning approach enables dose optimization of mobilization in the ICU. Crit Care 27(1):1CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
Zurück zum Zitat Wang YT, Lang JK, Haines KJ, Skinner EH, Haines TP (2022) Physical rehabilitation in the ICU: a systematic review and meta-analysis. Crit Care Med 50(3):375–388CrossRefPubMed Wang YT, Lang JK, Haines KJ, Skinner EH, Haines TP (2022) Physical rehabilitation in the ICU: a systematic review and meta-analysis. Crit Care Med 50(3):375–388CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Hodgson CL, Bailey M, Bellomo R, Brickell K, Broadley T, Buhr H, Gabbe BJ, Gould DW, Harrold M, Higgins AM, Hurford S, Iwashyna TJ, Serpa Neto A, Nichol AD, Presneill JJ, Schaller SJ, Sivasuthan J, Tipping CJ, Webb S, Young PJ (2022) Early active mobilization during mechanical ventilation in the ICU. N Engl J Med 387(19):1747–1758CrossRefPubMed Hodgson CL, Bailey M, Bellomo R, Brickell K, Broadley T, Buhr H, Gabbe BJ, Gould DW, Harrold M, Higgins AM, Hurford S, Iwashyna TJ, Serpa Neto A, Nichol AD, Presneill JJ, Schaller SJ, Sivasuthan J, Tipping CJ, Webb S, Young PJ (2022) Early active mobilization during mechanical ventilation in the ICU. N Engl J Med 387(19):1747–1758CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dubb R, Nydahl P, Hermes C, Schwabbauer N, Toonstra A, Parker AM, Kaltwasser A, Needham DM (2016) Barriers and strategies for early mobilization of patients in intensive care units. Ann Am Thorac Soc 13(5):724–730CrossRefPubMed Dubb R, Nydahl P, Hermes C, Schwabbauer N, Toonstra A, Parker AM, Kaltwasser A, Needham DM (2016) Barriers and strategies for early mobilization of patients in intensive care units. Ann Am Thorac Soc 13(5):724–730CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Darragh AR, Campo MA, Frost L, Miller M, Pentico M, Margulis H (2013) Safe-patient-handling equipment in therapy practice: implications for rehabilitation. Am J Occup Ther 67(1):45–53CrossRefPubMed Darragh AR, Campo MA, Frost L, Miller M, Pentico M, Margulis H (2013) Safe-patient-handling equipment in therapy practice: implications for rehabilitation. Am J Occup Ther 67(1):45–53CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Hodgson CL, Stiller K, Needham DM, Tipping CJ, Harrold M, Baldwin CE, Bradley S, Berney S, Caruana LR, Elliott D, Green M, Haines K, Higgins AM, Kaukonen KM, Leditschke IA, Nickels MR, Paratz J, Patman S, Skinner EH, Young PJ, Zanni JM, Denehy L, Webb SA (2014) Expert consensus and recommendations on safety criteria for active mobilization of mechanically ventilated critically ill adults. Crit Care 18(6):658CrossRefPubMedPubMedCentral Hodgson CL, Stiller K, Needham DM, Tipping CJ, Harrold M, Baldwin CE, Bradley S, Berney S, Caruana LR, Elliott D, Green M, Haines K, Higgins AM, Kaukonen KM, Leditschke IA, Nickels MR, Paratz J, Patman S, Skinner EH, Young PJ, Zanni JM, Denehy L, Webb SA (2014) Expert consensus and recommendations on safety criteria for active mobilization of mechanically ventilated critically ill adults. Crit Care 18(6):658CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Patel BK, Wolfe KS, Patel SB, Dugan KC, Esbrook CL, Pawlik AJ, Stulberg M, Kemple C, Teele M, Zeleny E, Hedeker D, Pohlman AS, Arora VM, Hall JB, Kress JP (2023) Effect of early mobilisation on long-term cognitive impairment in critical illness in the USA: a randomised controlled trial. Lancet Respir Med 11(6):563–572CrossRefPubMed Patel BK, Wolfe KS, Patel SB, Dugan KC, Esbrook CL, Pawlik AJ, Stulberg M, Kemple C, Teele M, Zeleny E, Hedeker D, Pohlman AS, Arora VM, Hall JB, Kress JP (2023) Effect of early mobilisation on long-term cognitive impairment in critical illness in the USA: a randomised controlled trial. Lancet Respir Med 11(6):563–572CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Waldauf P, Jiroutková K, Krajčová A, Puthucheary Z, Duška F (2020) Effects of rehabilitation interventions on clinical outcomes in critically ill patients: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Crit Care Med 48(7):1055–1065CrossRefPubMed Waldauf P, Jiroutková K, Krajčová A, Puthucheary Z, Duška F (2020) Effects of rehabilitation interventions on clinical outcomes in critically ill patients: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Crit Care Med 48(7):1055–1065CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Schweickert WD, Pohlman MC, Pohlman AS, Nigos C, Pawlik AJ, Esbrook CL, Spears L, Miller M, Franczyk M, Deprizio D, Schmidt GA, Bowman A, Barr R, McCallister KE, Hall JB, Kress JP (2009) Early physical and occupational therapy in mechanically ventilated, critically ill patients: a randomised controlled trial. Lancet 373(9678):1874–1882CrossRefPubMedPubMedCentral Schweickert WD, Pohlman MC, Pohlman AS, Nigos C, Pawlik AJ, Esbrook CL, Spears L, Miller M, Franczyk M, Deprizio D, Schmidt GA, Bowman A, Barr R, McCallister KE, Hall JB, Kress JP (2009) Early physical and occupational therapy in mechanically ventilated, critically ill patients: a randomised controlled trial. Lancet 373(9678):1874–1882CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat van Willigen Z, Ostler C, Thackray D, Cusack R (2020) Patient and family experience of physical rehabilitation on the intensive care unit: a qualitative exploration. Physiotherapy 109:102–110CrossRefPubMed van Willigen Z, Ostler C, Thackray D, Cusack R (2020) Patient and family experience of physical rehabilitation on the intensive care unit: a qualitative exploration. Physiotherapy 109:102–110CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Milton A, Schandl A, Soliman I, Joelsson-Alm E, van den Boogaard M, Wallin E, Brorsson C, Östberg U, Latocha K, Savilampi J, Paskins S, Bottai M, Sackey P (2020) ICU discharge screening for prediction of new-onset physical disability—a multinational cohort study. Acta Anaesthesiol Scand 64(6):789–797CrossRefPubMed Milton A, Schandl A, Soliman I, Joelsson-Alm E, van den Boogaard M, Wallin E, Brorsson C, Östberg U, Latocha K, Savilampi J, Paskins S, Bottai M, Sackey P (2020) ICU discharge screening for prediction of new-onset physical disability—a multinational cohort study. Acta Anaesthesiol Scand 64(6):789–797CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Haines KJ, Sevin CM, Hibbert E, Boehm LM, Aparanji K, Bakhru RN, Bastin AJ et al (2019) Key mechanisms by which post-ICU activities can improve in-ICU care: results of the international THRIVE collaboratives. Intensive Care Med 45(7):939–947CrossRefPubMedPubMedCentral Haines KJ, Sevin CM, Hibbert E, Boehm LM, Aparanji K, Bakhru RN, Bastin AJ et al (2019) Key mechanisms by which post-ICU activities can improve in-ICU care: results of the international THRIVE collaboratives. Intensive Care Med 45(7):939–947CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Promoting optimal physical rehabilitation in ICU
verfasst von
Sabrina Eggmann
Karina Tavares Timenetsky
Carol Hodgson
Publikationsdatum
02.04.2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 5/2024
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-024-07384-w

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2024

Intensive Care Medicine 5/2024 Zur Ausgabe

Blutdrucksenkung schon im Rettungswagen bei akutem Schlaganfall?

31.05.2024 Apoplex Nachrichten

Der optimale Ansatz für die Blutdruckkontrolle bei Patientinnen und Patienten mit akutem Schlaganfall ist noch nicht gefunden. Ob sich eine frühzeitige Therapie der Hypertonie noch während des Transports in die Klinik lohnt, hat jetzt eine Studie aus China untersucht.

Ähnliche Überlebensraten nach Reanimation während des Transports bzw. vor Ort

29.05.2024 Reanimation im Kindesalter Nachrichten

Laut einer Studie aus den USA und Kanada scheint es bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.

Nicht Creutzfeldt Jakob, sondern Abführtee-Vergiftung

29.05.2024 Hyponatriämie Nachrichten

Eine ältere Frau trinkt regelmäßig Sennesblättertee gegen ihre Verstopfung. Der scheint plötzlich gut zu wirken. Auf Durchfall und Erbrechen folgt allerdings eine Hyponatriämie. Nach deren Korrektur kommt es plötzlich zu progredienten Kognitions- und Verhaltensstörungen.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.